Monday, May 23, 2011

Pargas, nej tack!

Segelbåt på Keistiöfjörden augusti 2006

Missförstå mej rätt: jag har ingenting emot Pargas. Men vill jag att min hemkommun (jo jag kallar det så fast jag inte har bott där permanent på flera år) ska kallas Pargas? Nej.

För det första så ligger min hemby så långt från Pargas som man bara kan komma i Väståboland. Det är tom. närmare till Åland! Jag tycker att dom som en följd av denna brilljanta kommunsammanslagning skulle kunna komma på ett helt nytt namn, istället för att använda namnet på en av de kommuner som är del av sammanslagningen. Därför tycker jag att Väståboland är ett riktigt bra namn. Eller kanske ett uniname som de kallas på engelska, t.ex. ParNaKoInSkär. Eller kanske en förkortning, t.ex PHINK.

Vad tycker ni, kanske har ni några namnförslag?



P.S Vem var den ENDA person i Iniö som röstade för Pargas? Det skulle jag gärna vilja veta...

2 comments:

  1. Heh minns du en sån blaska som NaKoHoutIn som kom ut i skärgården för kanske 20 år sen? Ett svart-vitt blad i A5 storlek?

    Men som du skrev; skrämmande att så många tagit ställning för Pargas...men fyra kommundelar av fem röstade ju för Väståboland, så jag hoppas det beaktas också. Här hoppas vi åtminstone att det sunda bondförnuftet ska vinna....Min hemkommun kommer att förbli Nagu och just nu bor jag i Pargas i staden Väståboland....

    ReplyDelete
  2. Kommer nog inga ihåg den publikationen. De ska blie intressant och se vad dom bestämmer sej för till slut!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...