Monday, June 6, 2011

Rug love


A few weeks ago I wrote about my dilemma with the living room and what colour I could use that would go well with it. Thank you to everyone for their suggestions! I had to come up with a colour that would work with what else was in the room, which is a beige tiled floor, white walls and dark wooden furniture. The decision become so much easier when I fell in love... with a rug... Most of you know I like any shade of blue, but I must admit that I would never have thought of combining baby blue with green before!!!


 I didn't use to be a huge fan of rugs with very intricate patterns, but they compliment the dark wooden furniture really well. It just doesn't seem right to throw on something too simple and minimalist.



I must say that the green colour is growing on me. We even got a green rug (picture above) for one of the spare bedrooms that is mainly being used as our prayer/reading room.

I hope to post more house pictures later on when it all comes together a bit more. I haven't managed to achieve that homey feel quite yet, but I will get there...

För ett par veckor sen skrev jag om mitt lilla inredningsdilemma gällande vardagsrummet. Jag sökte efter förslag på färger som går bra ihop med grönt. Jag fick några förslag, men trots det så var det totalstopp i hjärnan ända tills jag snubblade över en matta. Den gick i grönt, vitt, beige och ljusblått - jag föll pladask! Ja, inte bosktavligen då måste jag ju påpeka eftersom jag har en tendens av att vara lite klumpig!



Dom som känner mej är kanske lite förvånade över mitt mattval, jag föredrar allt som är minimalistiskt och enkelt. Inget krusidull för mej inga! Men nu måst jag påpeka att mitt vardagsrum har vita väggar, beige kakelgolv, gräddfärgade gardiner och möbler i tungt, mörkt trä. Då kan man inga slänga en trasmatta på golvet, de skulle bara se helt fel ut. Istället passar det bra med nånting lite mer detaljrikt som dessutom reflekterar den lokala stilen.

Vi köpte också en matta för vårt böne/läsrum på övre våningen och av nån orsak så fastnade jag för ännu en grön matta. Men denhär gången med detaljer i mörkrött, beige och pyttelite blått faktiskt! Det blev inga handvävda, persiska silkmattor heller. Mattorna är gjorda i Turkiet, maskinvävda i ylle och syntetmaterial! Vill man  ha en äkta persisk matta så får man vara beredd att säga adjö till åtminstone 1000 dollar. Någon stor matta får man inte heller för den investeringen, snäppet större än en badrumsmatta kanske!

Det blir mera foton av vårt hem i ett senare skede när det börjar likna lite mer något av ett hem. Just nu ser det ut som ett skal med saker i...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...