Wednesday, August 10, 2011

Finland - week 4


I am catching up ever so slowly. Week four was another slow week as I spent most of it (again) on the island. While I was there I took loads of photos of everything, trees, flowers, moss, sticks and stones... I guess I have been deprived of countryside life for so long, so I wanted some memories of all the summer wonders nature has to offer. When I was still living in Finland visiting my parents was a regular event, I would go there at least once or even twice a month. These visits were important to me, not only because of the social aspect, but also because of the need to relax and recharge.

I tried to explain to my husband the concept of "taking it easy" which is what people usually do when they go to their summer house. 'So they just sit there on their own and do nothing?' he asked me with concern. 'No, well yes sort of ' was the only response I could come up with. Maybe you could help me dear Finnish friends, what do you do when you visit your summer house (or rent one)? How do you explain to a foreigner the essence of stuglivet, life at the summer house?

Either way, this was my take on life in the country side during week 4 in Finland:








- enjoying beautiful sunsets
- having good food, this is elk soup
- using vegetables and herbs from your own garden, such as this fragrant dill
- boating
- swimming, I managed to dip myself once only (shame on me), but I was never a keen swimmer
- admiring the wildlife, this photo was taken from our garden - can you spot the moose in the middle of the photo
- being surrounded by loved ones, week 4 brought my beloved husband to Finnish shores. Our lovely friend C treated us to a cruise on Ukko Pekka.

Medan jag var i Finland fick kameran arbet övertid. Det blev en massa naturbilder; blommor, blader, stickor och stenar! Jag tror att jag kände mej lite svältfödd på allt som har med livet på landet att göra, dessutom ville jag ta med mej en massa minnen av den vackra finska sommaren! När jag ännu bodde i Finland besökte jag mina föräldrar regelbundet, minst en gång i månaden. Besöken hade en viktig funktion ur flera synpunkter, jag umgicks med min familj och samtidigt så kunde jag bara koppla ifrån och njuta av att göra ingenting.

Jag försökte förklara för min man vad det är som gör att finländarna söker sig till platser där dom kan "bara vara", vilket folk oftast gör när dom är på stugan (eller i mitt fall hemma hos föräldrarna). 'Sitter dom bara där för sej själva och gör ingenting?' undrade han. 'Nej, men inte nu ritkigt, men lite nog jo' var det bästa svar jag kunde komma på. Hur skulle ni kära vänner beskriva stuglivet för en utlänning? Vad brukar ni själva syssla med när ni är på stugan?

Dethär njöt jag av under min vecka nummer 4, veckan på landet:

- vackra solnedgångar
- bra mat, älgsoppa bland annat
- färska örter och grönsaker från det egna landet, krondillen växer där farmor i tiderna hade sitt hönshus
- båtliv
- simma, jag hann doppa mej en enda gång under min visit
- djurlivet, denhär bilden tog jag från trädgården - kan ni se älgen i mitten av bilden?
- nära och kära, mot slutet av vecka 4 anlände min käre man, vår vän C bjöd oss på en kryssning med Ukko Pekka

3 comments:

  1. Sussi : They are taking it easy during holidays. They might read a book or something.

    Adnan : They do nothing?!..... Why cannot they read the book at home?!

    Diskussion mellan Sussi och Adnan när vi var ute och seglade.

    -jimmy-

    ReplyDelete
  2. Oj, det är väl just på stugan man har som allra mest att göra!

    Jag tror att många stugtomtar pynjar med saker de inte gör hemma/i stan för att koppla bort det vanliga livet. Hugga ved, åka runt med båten, pyssla om båten, måla här och där, gräva runt bland potatis och blommor etc etc. Och ibland är det nu bara skönare att läsa en bok eller göra ingenting nån annanstans än hemma.

    ReplyDelete
  3. Thank you Jimmy for that little anecdote from our stay!
    Harriet, you are right; many people are probably even busier when they are at their summer houses because the only have a few weeks to take care of the things that need doing!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...