Tuesday, December 14, 2010

My driver for the night

Although I have access to a fully functional car, I still prefer to take the bus. One of the main reasons is that parking at work is a hassle, another good reason is that it reduces my carbon footprint.

Travelling by bus over here is a completely different experience compared to back home. A big drawback is that the system here is less reliable, buses are rarely on time and sometimes they don't come at all. But a big plus is that the drivers here are quite nice most of the time. They are a far cry from the drivers in Finland that don't even say hello or even thank you. "Kask viiskyt"  (2,50. that's the fare) is the only thing they can muster up. Not to mention having a chat to any of the passengers while driving.

Yesterday my bus trip from work to my house lasted about 12 minutes and during that time I got to know that the bus driver is originally from New Zealand, his shift finishes at 9.20 pm and he will be having the two following days off. When he got to know that I am from Finland he commented on how tall Scandinavian women are (I am an exception). Then it was time for me to hop off the bus, so I wished my driver a good night.

I have never learnt so much about any Finnish bus driver in my entire life altogether! Some people might say that they hate small talk, but this little talk just made my day a little bit better. We Finns have so much to learn when it comes to communicating and making contact with people. Hopefully the fact that more Finns travel and live longer periods abroad will change things for the better.

I hope you all have a lovely Tuesday, mine is nearly finished and I am off to bed now!

Den svenska texten som följer har översatts med hjälp av Google Translate, en fiffig liten funktion som t.o.m får min svåger i Kanada att skriva så gott som flytande svenska. Visst finns  de en del grammatikaliska fel i äversättningen men jag har inte korrigerat dom för jag vill visa hur bra denhär funktionen fungerar! Jag lovar att skirva min egen svenska nästa gång.




Även om jag har tillgång till en fullt fungerande bil, jag föredrar fortfarande att ta bussen. En av de viktigaste orsakerna är att parkering på jobbet är jobbigt, är en annan god anledning att det minskar min klimatpåverkan.
Resa med buss över här är en helt annan upplevelse än hemma. En stor nackdel är att systemet här är mindre tillförlitlig, bussar sällan i tid och ibland är de inte komma alls. Men ett stort plus är att de drivrutiner här är ganska bra för det mesta. De är långt ifrån förarna i Finland som inte ens säga hej eller ens tack. "Kask viiskyt" (2,50. Det är biljettpriset) är det enda de kan uppbåda. För att inte nämna med en pratstund med någon av passagerarna under körning.
Igår min bussresa från jobbet till mitt hus varade ca 12 minuter och under den tiden jag fick veta att busschauffören kommer ursprungligen från Nya Zeeland, hans skift slutar vid 21:20 och han kommer att ha följande två lediga dagar. När han fick veta att jag är från Finland han kommenterade på hur lång skandinaviska kvinnor (jag är ett undantag). Sedan var det dags för mig att hoppa av bussen, så jag önskade min chaufför en god natt.
Jag har lärt mig aldrig så mycket om en finsk busschaufför i hela mitt liv helt och hållet! Vissa människor kan säga att de hatar småprat, men denna lilla diskussion just gjort min dag lite bättre. Vi finländare har mycket att lära när det gäller att kommunicera och få kontakt med människor. Förhoppningsvis att fler finländare reser och lever längre perioder utomlands kommer att förändra saker till det bättre.
Jag hoppas ni alla får en härlig tisdag, min är nästan klar och jag går och lägger mig nu!

3 comments:

  1. Interesting stuff goes on Suicide Bus lines

    ReplyDelete
  2. Fast det är lite olika med busschaffisar - här i stan är de rätt snälla, och på linje 20 så känner nästan alla Simeon! Men så har han ju själv ovanan (ja, jag säger ovana, för det hasr gått lite väl långt i mitt tycke) att berätta sitt livs story åt alla på bussen. :)

    ReplyDelete
  3. Jag kan tänka mej att de e en helt annan upplevelse när man e "stammis". Att berätta sitt livs hisotria skadar säkert inte heller ;) I Åbo så tycker jag nog att dom e ganska så brutala. Men jag åker inte buss särskilt ofta!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...